miercuri, august 20, 2008

Blogs: Publicitate pe blog

La inceputul anului, am publicat pe blog politica mea editoriala, din dorinta de a oferi o imagine mai clara a felului in care judec eu subiectele pentru acest blog.

Astazi am aflat ca circula in blogosfera o lista de preturi pentru posturi platite pe o serie de bloguri cunoscute. Am auzit de ea din doua parti. Se pare ca cineva a estimat de la sine cat costa un post sau mai multe (nu stiu sigur) pe o serie de bloguri si chiar a pus cap la cap bugetul unei campanii.

Pentru ca a aparut aceasta lista, pentru ca zilele acestea s-a vorbit pe Internet despre posturi platite, pentru ca am vazut primul advertorial pe un blog si ca astazi o agentie mi-a propus sa scriu contra cost, am hotarat sa imi creionez "politica publicitara".

Nu sunt primul blogger care face acest lucru, Iulian Comanescu si Dragos Manac au spus foarte clar pe blogurile personale care e relatia lor cu publicitatea.

Etichete: , , ,

14 Comments:

Anonymous Anonim said...

"primul advertorial pe un blog" ???????????


dude...
bookblog vindea advertoriale acum un an si sunt convins ca mai sunt si altii.

1:08 a.m.  
Blogger Cristian said...

da-mi un exemplu.

1:13 a.m.  
Anonymous Anonim said...

"An advertorial is an advertisement written in the form of an objective opinion editorial, and presented in a printed publication" Wikipedia.

Dupa definitia asta, nu doar anunturile (platite) de lansari de carte sau diverse evenimente organizate de edituri intra aici, ci si recenziile platite pe care le publicam pe bookblog.

E parere obiectiva, e publicitate, luam bani pe ea, se poate incadra la editorial. Si recenzii d'astea avem cateva zeci pe luna.

Ce a publicat Catalin Tolotan e doar un post "la cerere" scris de client. Deci nu e nici macar obiectiv. Pe langa asta, din cate stiu eu (corecteaza-ma daca gresesc) la advertoriale nu prea se scrie sus, mare: "Publicitate"

1:18 a.m.  
Blogger Cristian said...

andrei,

de obicei un advertorial este un text scris de o companie (sau de agentia lor de PR), eventual de un jurnalist al publicatiei (contra cost in unele cazuri) care aduce in prim plan o noutate sau un anumit mesaj.

de ex, X a mai deschis o fabrica, Y are acum o retea de 100 de magazine, Z implineste 10 ani pe piata.

in marea majoritate a cazurilor aceste texte sunt marcate fie cu PUBLICITATE, fie cu ADVERTORIAL si sunt incadrate intr-un chenar.

ba mai mult, se recomanda ca acestea sa nu fie paginate pe stilul publicatiei (cu fonturi si elemente grafice asemanatoare).

ca si subiecte, avem cateva variante. o revista specializata, de ex. una de publicitate, ar putea avea un advertorial despre o tipografie care face printuri mari pentru reclama outdoor.

acelasi advertorial poata aparea insa si intr-o revista de business obisnuita sau un cotidian de afaceri, unde isi poate gasi locul si un text despre o fabrica de prelucrare a laptelui sau unul despre o banca.

ideea cu subiectul, poate mai bine zis obiectul advertorialelor e ca trebuie sa existe o anumita compatibilitate intre acesta, publicatia / canalul media ales si audienta.


obiectivitatea de care vorbesti tine mai degraba de decenta cu care este scris textul. nu se recomanda emfaza, lauda in exces si formulari de genul "suntem cei mai mari si mai tari". se cauta insa sublinierea anumitor "calitati" si performante prin date obiective: cifre, performante, recunoasterea primita etc.

altfel, advertorialul ramane subiectiv pana in maduva oaselor, caci reflecta punctul de vedere si niste principii la care adera compania si in care aceasta crede cu tarie, caci cu anumite argumente puternice oricine poate parea obiectiv.

revenind la textul de pe blogul lui catalin tolontan...

cred ca acesta este un advertorial pur pentru ca este un text marcat cu PUBLICITATE, deci respecta regula numarul 1 a advertorialului si propune un text care nu este propriu, nu sustine un punct de vedere personal, nu atinge un subiect obisnuit pe blog, DAR se adreseaza audientei sale si este cat de cat compatibil cu autorul (cu totii folosim banci astazi, inclusiv catalin tolontan).

mergand la ce ai spus tu ca e advertorial pe bookblog, cred ca in acest caz avem de-a face cu review-uri platite, din punctul meu de vedere tot o forma de advertorial, dar nu unul in sensul clasic expus mai sus.

intreb: acele recenzii au fost marcate ca advertorial, s-a explicat ca sunt platite, cititorii au stiut?

apoi, punand fata in fata obiectivitatea si ideea de recenzie de carte, cred ca o recenzie este de fapt o apreciere subiectiva a unei persoane care isi propune sa puncteze aspecte obiective sau nu, cum ar fi incadrarea intr-un curent literar sau un anumit stil.

in Pulp Fiction, Tarantino a dat peste cap felul in care filmele isi desfasurau actiunea. nu cred ca in cazul sau recenziile au fost obiective, doar daca s-a dorit o analiza filmica dupa carti, ceea ce nu cred ca intereseaza pe omul de rand.

sper ca ti-am oferit informatiile necesare.

6:41 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Cristi, Andrei, nu va aprindeti, vorbiti de lucruri diferite. O recenzie de carte nu e un advertorial, si niciunul din ele n-au legatura cu publicitatea prin articole pe bloguri asa cum o descriam eu.

Cu Andrei am mai avut discutia asta, din punctul asta de vedere bookblog e o specie publicistica diferita de un blog propriu-zis.

Oricum, propun sa ingropam oficial cuvantul "advertorial" in ceea ce priveste publicitatea pe bloguri, pentru ca ne indeparteaza de la lucrurile importante.

9:20 a.m.  
Blogger Cristian said...

in ultimele doua - trei zile am vazut ca lumea e interesata de posturi platite si ma refer aici la bloggeri. se pare ca doar eu pana acum sunt putin impotriva.

10:07 a.m.  
Anonymous Anonim said...

si eu sunt un pic impotriva. si asha e deja foarte greu sa faci blog pitching. in fine, cred bloggerii mari isi vor gasi alte surse de venit: vre-un plug-in cu publicitate, adsense, bannere. Poate ca ar trebui sa se consemneze intr-un fel advertorialul, desi mai nou, dai un ban gramada ca sa ai aceleasi fonturi ca si publicatia. Om trai si om vedea. Cu siguranta ne vom adapta :)

11:03 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Cristi,

"intreb: acele recenzii au fost marcate ca advertorial, s-a explicat ca sunt platite, cititorii au stiut?"

Da, au fost marcate iar modalitatea prin care oricine poate vedea ce este publicitate si ce nu pe bookblog este citirea paginii pe care am denumit-o "Publicitate":

http://www.bookblog.ro/publicitate-pe-bookblog/

Sunt in momentul de fata 4 linkuri catre aceasta pagina atat in header (pe bannerele goale) cat si in sidebar-ul bookblog.

Insa lasand la o parte recenziile, care accept ca sunt mai mult sau mai putin discutabile, au existat si texte descrise de tine pe bookblog. Adica scrise de companii, pe subiecte conexe ce ar putea interesa publicul bookblog. Au existat si acum un an, dar au exista si luna asta.

Nu voi da aici exemple fiindca nu mi se pare okay sa vorbesc pe alte bloguri despre clientii bookblog, insa ele sunt marcate cu "Post sponsorizat" si tie iti pot da cateva exemple pe mail, daca vrei asta.

Nu vreau sa fiu inteles gresit, n-am nimic impotriva advertorialului de la Tolontan, n-am nimic nici cu el. Ceea ce spun eu este ca in niciun caz nu sunt primele si fiindca exemplul bookblog mi-e cel mai cunoscut, l-am dat pe asta.

11:08 a.m.  
Anonymous Anonim said...

Cred ca ar fi corect pentru cititori ca bloggerii care scriu astfel de posturi sa scrie in subsolul lor ca sunt platite.
De Beckham stim cu totii ca e platit (enorm) sa faca anumite reclame si pentru asta chiar n-avem nicio problema.

11:14 a.m.  
Blogger Cristian said...

@ zuzu

am trecut si in politica publicitara parerea mea despre marcarea publicitatii despre care am vorbit in politica editoriala.

@ andrei r

voi cauta eu pe bookblog exemplele date de tine.

11:27 a.m.  
Anonymous Anonim said...

@ Zuzu: De foarte multe orice (a se citi 99.9%) cei care apelează la varianta "posturi plătite" specifică foarte clar faptul că nu vor ca posturile respective să fie marcate în vreun fel ca fiind scrise pe bani, gen Sponsored Review, Paid Review sau Paid Post, sau, Publicitate etc. Ceea ce mi se pare a fi o măgărie crasă şi atunci intervine întrebarea pentru blogger dacă e să se prostitueze sau nu? Culmea, unii dintre cei care dau bani pentru "posturi plătite" îţi mai spun că vor un post cu "benefits only".
@ Cristi: O fi vreo diferenţă între "advertorial" şi "paid posts"?

11:54 a.m.  
Blogger Cristian said...

@ constantin

advertorial e un termen folosit in print si defineste ce am zis eu mai sus.

paid post e postul scris de blogger si platit de cineva.

faza tare e ca pana acum am vazut o singura data pe un blog international un astfel de post (si marcat).

poate ar trebui cineva cu putin timp sa ne arate putin cum se lucreaza in alte parti.

12:02 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Ok, atunci de ce vorbeşti în post despre un "advertorial" pe blog. Există o confuzie de termeni, sau, cel puţin pentru mine, confuzia vine din utilizarea pe post de sinonime a celor două termene, cel puţin în onlineul românesc. O spun din experienţa cu campanai Market Online acolo unde advertorialul şi post plătit (review plătit) sunt unul şi acelaşi lucru.

Şi da, am văzut câteva bloguri din blogosfera românească afişând la sfârşit de posturi "PP".

3:46 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Am avut mai multe advertoriale lansate prin Iaşi Blog Network în urmă cu câteva luni.

Şi respectau regulile pe care le-a menţionat Cristi.

Nu vroiam să demonstrez nimic, dar nu cred că tolo.ro a publicat primul advertorial din România.

In orice caz daca nu sunt folosite cu moderaţie şi pentru a transmite lucruri potrivite, sunt de acord cu Cristi şi Ionuţ, se poate merge mai repede într-o direcţie nedorită.

http://www.cgavriliu.com/blog/prima-retea-de-bloggeri-pro-din-afara-bucurestiului/

5:55 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home