marți, octombrie 14, 2008

Online: Cat costa sa pui un clip pe blog

Sunt fan YouTube si imi place sa postez din cand in cand filmulete de la ei. Dan Virtopeanu, cel care a pus "la bataie" sistemul de comunicare prin SMS de la Webstock, imi spunea astazi ca in viitorul apropiat nu voi mai putea pune pe blog productiile video muzicale. De fapt, voi putea, dar doar daca platesc.

Din ce mi-a trimis Dan apoi pe e-mail, am inteles ca ORDA a numit niste comisii pentru stabilirea metodologiilor care sa reglementeze distributia muzicii in mediul online. Aceste norme ar putea avea efecte nedorite de detinatorii de site-uri si posesorii de bloguri.

Daca ar intra in vigoare metodologia discutata acum, ar trebui sa platesc 1.000 RON pe luna ca o remuneratie pentru drepturi de autor. Si asta pentru ca am niste bannere pe blog, care promoveaza ceva.

Sustin drepturile de autor asa cum sustin si relaxarea legislativa in industria muzicala si Creative Commons. Inteleg orice demers pentru remunerarea drepturilor de autor, dar sunt si de parere ca in era YouTube, Flickr si MySpace, ar trebui sa invatam sa oferim intai si apoi sa cerem.

UPDATE: "Cazul ORDA" de zilele acestea e un bun studiu de caz despre cum functioneaza social media. Am vazut nenumarate reactii pe bloguri si in media online. Nu am vazut cum a preluat presa subiectul. Am auzit ca in seara asta pe TVR2 a fost o dezbatere pe aceasta tema. Poate vedem si noi (astia de ajungem mai tarziu acasa) undeva ce s-a vorbit.

Am aflat si ca nu e vorba de ORDA, ci de UCMR-ADA. Sincer, multa lume nu face diferenta sau altfel spus nu conteaza cine a initiat-o, conteaza efectele. In plus, povestea nu e noua, dateaza din 2005.

Ca un contrapunct la tot ce s-a spus in blogosfera, va invit sa cititi si parerea lui Bogdan Manolea, om implicat in procesul de stabilire a metodologiei si una din persoanele pe care le apreciez mult. Mai mult, va recomand sa lecturati postul lui Vlad Petreanu si articolul de pe HotNews.

Ce asteptari am? Astept sa imi spuna cineva maine: "Stai linistit, nu trebuie sa platesti nimic pentru ca ai pus pe blog un clip cu Shakira de pe YouTube!". Asta m-ar linisti si apoi mi-as vedea de treaba.

PROMO: ADVERTISING 2.0 | SEARCH ENGINE MARKETING SEMINAR

Etichete: ,

10 Comments:

Anonymous Anonim said...

E clar, va trebui să începem să creăm, nu doar să reproducem. Bănuiesc că dacă eu vreau să las la liber clipurile mele, nu mă vor obliga să cer bani. Se strînge laţul.

9:17 p.m.  
Blogger Unknown said...

George Hari: nu e doar asta. Dar laţul se strânge, ai dreptate.

Totuşi metodologia propusă de UCMR-ADA este greşită fundamental. Şi nu se bazează pe nici o lege/directivă europeană.

9:33 p.m.  
Anonymous Anonim said...

E greşită, anacronică şi lipsită de bun-simţ. În fond, în ţara asta chiar nu poţi face asemenea gesturi.

Nu ştiu despre voi, dar eu aş arde nişte cărţi în Piaţa Unirii, să le ţină de cald celor din Casa "Poporului".

11:17 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Chiar ma intreb daca pretentiile ORDA se incadreaza in vreun text de reglementare european (cred ca este cunoscuta initiativa lui Sarkozy de a se face deconectarea automata de la internet pentru cei care descarca ilegal - respinsa de Comisie), dar cu YouTube parca este altceva... Care ar putea fi mecanismul de verificare, cine o sa munceasca la asa ceva - punerea in aplicare ar constitui o adevarata nebunie!... Bineinteles ca ar creste birocratia pe spatele... cui?, al YouTube? Dar Google ce parere ar avea? Nu cumva ar trebui sa ceara si ei o taxa de la ORDA pentru banii nemunciti pe care i-ar incasa? Chiar imi vine in minte ideea asta... sa trimit un mail la Google, sa vad care ar fi parerea lor.
Cred ca sunt cunoscute scandalurile cu banii perceputi de tot felul de organizatii de gestiune a drepturilor colective, bani care, mai poi, n-au mai ajuns la adevaratii autori sau artisti. Pe cei de la ORDA cine ii controleaza de fapt la modul in care distribuie banii? Maine-poimaine or sa ceara bani si de la web designeri, si de la bloggeri, cine stie ce le mai trece prin cap acum, cand "foamea" e mare!...

12:36 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Metodologia este propusa de UCMR-ADA (Uniunea Compozitorilor si muzicologilor din Romania- Asociatia pentru Drepturile de Autor www.ucmr-ada.ro) nu de ORDA (www.orda.ro). Remuneratiile sunt colectate si repartizate tot de UCMR ADA. Atentie la neatentie, nu preluati informatii false.

Laurentiu

1:08 p.m.  
Anonymous Anonim said...

bun, cu muzica am inteles care este ideea...dar cu reclamele ce mai au? eu am 3 bannere pe care le tin gratuit pe blog pentru ca recomand acele servicii. nu incasez bani, iar daca as incasa, as plati impozite (cica) si asa as fi acoperit dpdv legal. care sunt drepturile ORDA pentru reclama la hosting, sau la o librarie online ori la o PIZZERIE cu livrare la domiciliu?

rahat de tara!

2:03 p.m.  
Blogger Unknown said...

Clarificare: ORDA supervizează negocierile, nu ei propun metodologia. Metodologia este propusă de UCMR-ADA!

Vezi mai multe detalii aici:
http://www.hiq.ro/blog/florin/2008/10/15/hotnews-despre-metodologia-muzica-pe-internet/

2:25 p.m.  
Anonymous Anonim said...

Sunt prost ... dar ma revolt in felul meu!
Nu se poate sa acceptam asa magarie !
Totusi in '89 s-a sfarsit epoca comunista ....cred ca nu o luam de la capat cu cenzura. Asadar, SA STRIGAM CAT NE TINE GURA: "JOS CENZURA!"

3:09 p.m.  
Anonymous Anonim said...

ORDA nu prea are treaba cu chestia asta, ei stau si se uita - e destul de complicata chestia asta - si suntem doar la primul pas.

Am incercat sa explic asta pe blogul propriu.
http://legi-internet.ro/blogs/index.php?title=muzica_pe_internet_ce_se_discuta_de_fapt_1&more=1&c=1&tb=1&pb=1

7:28 p.m.  
Blogger adleras said...

22 oct., de la ora 21:00 la radiolynx BobbyVoicu il are invitat pe Bogdan Manolea intr-o emisiune in care se va discuta despre muzica pe bloguri si bani pentru clipuri. Bogdan Manolea a tratat acest subiect mai pe larg in blogul sau.

deci..pt cei curiosi.. probabil va fi interesant sa asculte maine ce se va vorbi pe aceasta tema.

4:26 p.m.  

Trimiteți un comentariu

<< Home